ROZCESTNÍK
AGENTURA
KRUH
Jan Jelínek, knihkupectví Hledající,
Za Pohořelcem 12, 169 00 Praha 6,
tel.: 220 873 250, IČO 12263770,
email: info@hledajici.cz
Aktualizace databáze knih provedena 18.09.2017
Obsah košíku   Přihlášení   Registrace   Časté otázky    Výkupní kalkulačka   Obchodní podmínky   Facebook   Kontakty   
Košík: 0.00 Kč,  Měna: CZK - EUR
Zamyšlení: Nezkoušej pevnost, dokud lepidlo nedozrálo. [Oliver Wapitti]

Hledat:
  
V názvu knihy, autora, nakladatelství, kód knihy
Google - v hledajici.cz
Kategorie:
Novinky
Prémiové knihy
Doporučujeme
V hledáčku
Všechny knihy
Antikvariát

"zlatý fond"
Ajurvéda, čínská medicína
Andělé, víly
Astrologie
Buddhismus, zen
Byliny, bachovy esence
CAD PRESS
Cvičení, masáže
Duchovní beletrie
Duchovní učitelé
Eko-konzult
Ekologie, příroda
Energetická místa, mapy
Esoterika ostatní
Fantasy & Sci-fi
Feng šuej
Filosofie
Hermetismus
Homeopatie
Jóga
Kóany, výroky
Kuchařky
Léčitelství
Lexikony, zákl. knihy
Mandaly, mantry
Minerály, reiki, čakry
New Age, podvědomí
nezařazeno
Numerologie, i-ťing
Partnerské vztahy
Pohádky, mýty
Portál
Psychologie
Psychotronika, spiritismus
Reinkarnace
Santal
Sny, snáře
Šamanismus
Tantra, sexualita
Tarot
Věštění
Víra
Votobia
Výživa, vitamíny
Záhady, proroci
Změněné stavy vědomí
Ostatní - CD, DVD, apod.
Ostatní pomůcky
Společenské hry


E-mailové novinky:
Pokud si zde zaregistrujete e-mail, budeme Vám pravidelně zasílat přehled nových knih v našem obchodu obvykle 2x měsíčně a občas informovat o speciálních akcích.


Tip od nás:

Obálka knihy
  
OM 004 - Deník všímavosti
Autor: Corinne Sweet
Nakladatelství: Dobrovský
Být všímavý se zdá velmi jednoduché, a přesto to mnoho lidí nedokáže. Vyžaduje to vaše odhodlání, úsilí a praxi. Cvičení v knize vám k tomu pomohou.
Recenze: Ne - Ukázka: Ano - Vaše názory: 0
Původní cena: 249.00, Po slevě: 232.00 Kč
Vyšlo: 04.04.2016, Kategorie: Buddhismus, zen
Skladem
 

Rozhovor s Františkem R. Hrabalem

- Zpravodaj 1/07

(majitelem nakladatelství CAD Press a esoterického knihkupectví v Bratislavě)

JJ: Jste jedním z mála nakladatelů duchovní literatury, který se vydáváním (tenkrát samizdatové) literatury zabýval již za hluboké totality. Povězte nám prosím, co vás na tuto cestu přivedlo a zda vám vaše počínání nepřipadalo nebezpečné pro vás či vaši rodinu.

FH: Prvotním impulsem k vlastní vydavatelské činnosti byla jednak skutečnost, že jsem sám postrádal serioznější zdroje informací o mnohých tehdy okrajových - ne-li přímo zakázaných - tématech (resp.), jednak radost ze zprostředkovávání důležitých informací a krásných myšlenek. Takže jakmile jsem se sám k těmto informacím dostal, začal jsem je dávat dál, nejprve v pár ušmudlaných strojopisných kopiích, později ve formě knížek.

A jelikož mne například zajímalo, co je to ten zen-buddhismus ... o němž - kromě jednoho článku ve Světové literatuře a několika mlhavých zmínek ve 100+1 apod. - se nedalo nikde nic najít, posháněl jsem si za pomoci přátel literaturu ze zahraničí a postupně vznikla antologie ZEN, jejíž první, téměř čtyřsetstranový, svazek vyšel v samizdatu v r. 1986 a která se postupně rozrostla na 8 svazků ... a bůhví kolik by tahle edice měla dnes svazků, kdyby mi mezitím nedošly peníze z odškodnění za protiprávní věznění a trh se nezaplnil literaturou o zenu z produkce nakladatelů, kteří o jeho existenci do listopadu '89 neměli mnohdy ani tušení. Obdobně vznikly i další naše antologie či sborníky - Buddhismus a Šamanismus.

Co se týče druhé části vaší otázky - zdali mi toto počínání nepřipadalo nebezpečné pro mne a mou rodinu - samozřejmě, že mi připadalo nebezpečné, už proto, že jsem své vydavatelství CAD Press založil jen 3 měsíce po propuštění z vězení (na jaře 1980), kde jsem za rozšiřování tzv. a publikování protikomunistických v zahraničních exilových časopisech (paragraf 98 - tzv. Podvracení republiky), a mým prvním vydavatelským počinem pod hlavičkou CAD Press bylo strojopisné vydání několika mých sbírek básní propašovaných z vězení a povídek mých spoluvězňů. Takže jsem do toho šel s docela přesnou představou, co se může stát, resp. co se zřejmě dříve nebo později asi stane znovu, pokud se nezařadím ... a místo spekulování, , nepřestanu stále zkoušet a dokazovat, že se skoro všechno dá, pokud člověk hlavně chce a také je ochoten něco obětovat (pohodlí, kariéru, výjezdní doložky). A dalo se i tehdy všelicos: sestavit si sám doma rozmnožovací přístroj, sehnat elektronický psací stroj dodávaný jen úřadům, vyrábět knihy načerno v podnikových rozmnožovnách a státních tiskárnách a knihárnách atd. Nutno poznamenat, že v případě mé činnosti po r. 1980 ovšem StB zajímaly spíše mé technické možnosti, než nějaká literatura o buddhismu, neboť si uvědomovali, že namísto kulturních sborníků mohu kdykoli stejně dobře vyrábět letáky (jako jsem to dělával předtím), takže je třeba odhalit mé spolupracovníky a skrýše. Takže i přes moji takřka neškodnou ilegální činnost jsem musel počítat stále s rizikem a mým hlavním přáním tehdy bylo, aby mě zatkli teprve tehdy až můj syn trochu povyroste, aby si na mě ještě pamatoval až se vrátím. Naštěstí perestrojka byla rychlejší než zdejší estébáci, takže jsem se dožil listopadu na .

JJ: Vaše prodejnička duchovní literatury v Bratislavě mi připadá úžasná a dýchá z ní přes všechnu skromnost nadšení a úsilí, se kterými byla budována. Je vidět, že je určena hlavně pro znalé, už tím, že jste si dovolil přepych prodávat pouze knihy, které považujete sám za nejlepší. Tomu, že jde spíše o prostor pro , odpovídá i neurčená provozní doba . Jste rád, že jste nepodlehl současnému komerčnímu pojetí prodeje knih?

FH: Těžko říci, do jaké míry to lze považovat za zásluhu, neboť je to asi hlavně díky tomu, že to jinak asi dělat neumím, resp. by mne to jiným způsobem dělat nebavilo ... a já se v životě snažil vždy dělat to, co mě bavilo. Jelikož mě nikdy neuchvátilo vydělávání peněz samo o sobě, jsem rád, že funguji tímto způsobem, mnohdy si však také říkám, že jsem blbec když jdu stále proti proudu - hlavně když na mne padne smutek z toho, jak pomalu se mění svět kolem; že za peníze, které jsem mohl vydělat komerčnějšími tituly v souladu s  bych se mohl například podívat do vysněné Indie nebo Číny, anebo zaplatit dětem letní jazykový kurz na Maltě. Nemluvě už o věčném boji o přežití sváděným s byrokratickým aparátem a neplatiči, kteří Vás pravidelně okradou právě v okamžiku, kdy si myslíte, že právě teď bude nějaký zisk a budu moci konečně vydat tu a tu knížku, která leží léta v šuplíku. Na druhou stranu, když vidím neslavné konce některých slavnějších a úspěšnějších kolegů, typu Ivo Železného, kteří mi radili jak se má dělat byznys, a teď rozesílají oznámení o bankrotu ... a hlavně, když si uvědomím, že bych komercionalizací svého vydavatelství popřel své vlastní ideály s nimiž má firma vznikla, jsem rád, že to je tak jak je.

Mým hlavním životním krédem byla osobní svoboda, což se projevovalo tím, že jsem se po celý život snažil dělat především to, co mne bavilo, a vyhýbat se závislosti na establishmentu, jenž vaši svobodu vždy omezuje (loajalitou platíte za poskytnuté výhody - čím vyšší plat a lepší funkce - tím lepší nástroj k vašemu manipulování a vydírání). Proto mi ani nevadilo pracovat celá léta jako topič a noční hlídač, jelikož mi tato zaměstnání na nejnižším stupni společenského žebříčku na druhou stranu skýtala maximální volnost a prostor k tomu, abych se mohl věnovat svým koníčkům, včetně psaní, focení, malování a vydávání samizdatů. A vrhnout se jen na po tolika letech by bylo aktem zoufalství už proto, že pokud bych se na tuto dráhu vydal hned od začátku, v době, kdy většina současných českých a slovenských vydavatelů ani netušila, že se jednou stanou vydavateli, zatímco já už měl před Listopadem 89 desetitisíce čtenářů po celém Československu; resp. hned začátkem 90. let, kdy byla obrovská konjunktura jakékoliv ezoterické a duchovní literatury a stačilo jen chrlit cokoliv, mohl jsem tehdy vydělat miliony na kdejakých snářích, harlekýnech, Mein Kampfu, erotice a brožurkách o spiritismu a čarodějnických receptech. Znamenalo by to však nejen zpochybnit ideály na nichž mé vydavatelství před 27 lety vzniklo, ale i celá ta léta mého směřování a práce.

Takže když už člověk nezbohatne, zůstává mu takhle aspoň dobrý pocit z více než čtvrtstoletí poctivé a snad i smysluplné práce a hrdost, že odoláváním pokušení velkého byznysu a povznesením se nad neustále přicházející módní vlny si ubránil do značné míry svou svobodu, která jinak v honbě za ziskem a slávou vezme za své. Jednoduše obchoduji stejným stylem jako kdysi můj pradědeček s důrazem na osobní přístup ke každému zákazníkovi, považuji to spíše za poslání než cestu k zbohatnutí, a jelikož mám jinou představu o profesionalitě (v níž prvořadá je poctivost, pracovitost a představivost / invence - důležitější než vzdělání či technická zdatnost), těžko bych mohl s těmito představami dělat velký byznys, jenž funguje na zcela odlišných principech.

JJ: Ač na Slovensku, vydáváte většinu svých knih v češtině. Také vaše korespondence či mluva se češtině nevyhýbá. Máte k Čechám nějaký bližší vztah?

FH: Samozřejmě. Vždyť jsem se narodil v Plzni a do Bratislavy jsem přesídlil z Prahy, kde jsem strávil důležitou část svého života. Mezitím jsem krátce či déle bydlel téměř ve všech krajích ČR - ve Vysokém Mýtě, Lipníku n.B., Blatné, Strakonicích, Pelhřimově, Bechyni, Soběslavi a Rumburku. Za svůj rodný kraj však považuji především oblast mezi Plasy a Manětínem, severně od Plzně, kde se nachází naše chalupa.

JJ: Jedním z nosných pilířů vašeho vydavatelství je literatura o bojových uměních. Chápu správně, že vlastní boj je pouze menší součástí těchto věd, a to, oč tu běží, je vnitřní přeměna osobnosti bojovníka?

FH: Pravdou je, že ve většině tradičních škol bojových umění nebyla jen pouhá výchova profesionálních zabijáků. Příznačnou je skutečnost, že většina těchto škol odvozuje svůj původ od některé starověké mnišské komunity, většinou od legendárního čínského buddhistického kláštera Šao-lin. Původní bojové techniky vznikly jako prostředek sebeobrany neozbrojených mnichů proti případnému útočníkovi a vesměs nebylo jejich účelem útočníka zabít či zmrzačit. V souladu s tímto posláním bylo nedílnou součástí výuky bojových technik a obeznámení se základy anatomie (především akupunkturních bodů a energetických drah), jakož i bylinné léčby způsobených poranění, a v neposlední řadě i studium a dodržování etických předpisů a filozofie. Na adepty kung-fu nelze tudíž pohlížet obecně prismatem evropským, jehož základem bylo a víceméně dosud je pouhá snaha o formování a využívání svalové hmoty a drilování technik. Důležitým fenoménem všech klasických bojových umění byla multifunkčnost technik, které zároveň (resp. především) sloužily k harmonizaci tělesné a duševní složky a v převážné míře představovaly hlavně formu kondičních a relaxačních cvičení (na rozdíl od sportů obětujících naopak tělesné i duševní zdraví určitému cíli). Na rozdíl od tzv. vycházela všechna asijská bojová umění z přesvědčení o existenci a fungování životní energie čchi (qi), která je k životu stejně důležitá jako krev a vzduch a která koluje organismem přesně určenými drahami (meridiány), přičemž tento koloběh může být vnějším zásahem v určitých bodech narušen anebo naopak uvolněn, stejně jako lze její kvalitu, množství a proudění ovlivňovat životosprávou a cvičením. Celý systém tréninku vycházel z uvedených skutečností a zaměřoval se tudíž (spíše než na posilování) na studium anatomie, způsob lokalizace akupunkturních bodů a působení na ně - v negativním i pozitivním smyslu.

Pochopitelně, pak je absurdní, pokud podstatná část současných představitelů (trenérů, ) bojových umění u nás otevřeně zpochybňuje anebo popírá svým praktickým přístupem existenci energie čchi, považované odedávna za hlavní fenomén bojových umění ... a to nemám na mysli pouze starou gardu trenérů, kteří prožili své zlaté časy pod patronátem ozbrojených složek, Svazarmu a sjednocené tělovýchovy (TJ Rudá hvězda apod.), maje k dispozici tak maximálně sovětské příručky sambo a cyklostylová skripta ČSTV.

Stejný přístup k principům bojových umění má i dnes nejeden z trenérů (někdy i senseiů), majících volný přístup k nespočetným zdrojům informací omezený jen jazykovými znalostmi, přičemž vychovává ze svých svěřenců namísto adeptů bojových umění v lepším případě pouhé rváče a sběratele medailí a diplomů, v horším případě zabijáky, díky tomu, že prakticky ignoruje principy svého bojového umění (byť by se k nim i navenek hlásil) již tím, že rezignuje na selekci při přijímání žáků a přimhuřuje oči nad jejich povahovými vlastnostmi a motivy, které jsou s nimi neslučitelné. Většinou klidně přijmou i psychicky labilního jedince, který si chce prostřednictvím bojového umění léčit své komplexy, i kdejakého psychopata s násilnickými sklony. A je jedno, zda tak činí z důvodu vlastní nezpůsobilosti, z lhostejnosti anebo kvůli finančnímu prospěchu, jelikož žije z příjmů za tréninky. Pokud trenér bojových umění pochybuje o samotné existenci energie čchi, podobá se elektrotechnikovi, jenž nevěří v existenci elektrické energie. Mnozí z  zdůvodňují svoji kompetenci a znalosti principů bojových umění jen délkou své praxe, čímž vyvolávají další paralelu - jako kdyby každý, dlouho jezdí s autem, byl automaticky odborník na auta a dobrý šofér. Tak, jako starý řidič nemusí vědět o autě téměř nic a může celý život jezdit špatně, tak i starý trenér anebo dlouhodobý student bojových umění, nemusí k skutečným principům příslušného umění ani přičichnout - a takový zasloužilý arogantní a namyšlený může zas jen vychovávat a rváče, namísto skutečných bojovníků. A proto se snažím zájemcům o bojová umění zprostředkovávat kvalitní publikace, které kromě samotných tréninkových technik obsahují i úvod do principů budo, základy východní filozofie a orientální medicíny založené na fungování meridiánů a průtoku energie čchi těmito kanály. Povzbuzující je, že stále přibývá adeptů bojových umění, včetně členů různých klubů, kteří o toto hlubší poznání projevují zájem.

JJ: Pomozte mi prosím zorientovat se v množině aikidó, kung-fu, tai-či, qi-gong, karate či taekwondo. Jedná se o podobná umění z různých dob a oblastí či jsem opravdu absolutně pomíchal páté přes deváté?

FH: Nejsem odborník přes historii bojových umění, ale v principu lze říci, že všechny uvedené školy představují různé odnože vycházející ze stejných historických i filozofických kořenů. Zhruba by se to dalo definovat tak, že tchaj-ťi čchüan (taijiquan) je tradiční odnoží čínského kung-fu a že z čínského kung.fu se vyvinulo (nezávisle a s využitím dalších vlivů - okinawského kobudo, atd.) i japonské karate a korejské taekwondo, které se vzájemně liší pouze větším či menším důrazem na ty či ony aspekty, resp. preferováním určitých technik (kopů, úderů rukou). Za kolébku čínského kung-fu jakožto uceleného systému bojových technik a tréninkových metod je považován šaolinský klášter, kde probíhal systematický výcvik již od konce 6. stol. (jeho iniciátorem byl dle legendy 1. patriarcha zen.buddhismu - Bódhidharma, čín. Ta-mo, který vyvinul tento systém jako prostředek sebeobrany beze zbraně a zároveň metodu zlepšení zdravotního stavu mnichů). Z tohoto bojového umění pak zhruba v polovině 17. století vznikl samostatný styl tchaj-ťi čchüan a později syntézou prvků čínského kung-fu stylu Bílého jeřába a okinawského naha-te vzniklo zřejmě počátkem 18. století na Okinawě karatedó, které se v upravené formě stalo na přelomu 19. a 20. stol. japonským národním sportem.

Aikido je už vlastně bojové umění moderní, jelikož vzniklo poměrně nedávno. Založil je Morihei Uešiba zhruba před 70 lety, vycházeje z principu, že duch musí ovládat hmotu, a jeho prvořadým cílem je uvést tělo a ducha do harmonického celku.

Čchi-kung (qigong) je něčím víc než běžnou technikou bojového umění, je to vlastně umění pěstování, regulování a kultivace životní energie čchi (qi; jap. ki, sanskrt. prána), které je nejen nedílnou součástí všech asijských bojových umění, ale života vůbec. Proto existuje několik druhů čchi-kungu - bojový, léčebný (využívaný lékaři) a relaxační (kondiční, zdravotní cvičení). Všechny jeho formy se navzájem prolínají a využívají stejných principů. Pokud jde o čchi-kung jakožto zdravotní cvičení, jeho výhodou oproti ostatním cvičebním systémům (včetně klasické jógy) je, že tato cvičení si nevyžadují nějakou zvláštní průpravu ani fyzickou kondici, svalovou dispozici. Jelikož jde o cvičení energetická, dokáže je - v té či oné podobě - absolvovat každý, přičemž je minimální pravděpodobnost způsobení nějakých poškození.

JJ: Mysl je nevyzpytatelná a z navyklých kolejí ji může osvobodit třeba přemítání nad možností tlesknutí jednou dlaní. Jakou knihu byste nejraději doporučil obvyklému hledajícímu, který by za vámi našel cestu do vašeho obchůdku?

FH: Zřejmě sbírku čínských zenových příběhů - kóanů Mumonkan neboli Ohrada bez brány (z 13. stol.), Buddhovo Dhammapadam, Konfuciovy Hovory a Tao-te-ťing Mistra Lao-c', ale i Tao vůdce od J. Heidera, což je nově adaptovaná verze staročínského spisu Tao-te-ťing (Spis o Tao a ctnosti) pro New Age, která např. v Británii slouží jako povinná četba absolventů kurzů managementu.

JJ: Považujete pravidelnou meditaci za důležitou? Našel jste si nějaký pravidelný čas i vy osobně? Jak se vám podařilo přemoci pohodlnost, která od pravidelnosti (alespoň mne určitě) často odrazuje?

FH: Nejsem žádný guru ani jogín, takže vím jakým problémem je zakomponovat pravidelnou meditaci pro jedince uprostřed hektického života velkoměsta, zvláště pokud není úředníčkem s pevnou pracovní dobu a nebydlí na samotě u lesa. Každopádně však by si každý z nás - a obzvláště vystresovaný a cholerický obchodník či manažér - měl najít aspoň jednou za čas, pokud možno však denně, chvilku nerušenou návštěvníky, telefony, televizí, videem, počítačem ani rádiem, aby zastavil aspoň na půl hodiny či na hodinu roztěkanou mysl a pokusil se nastolit stav skutečné bdělosti. Ujasnit si kdo jsem, jaké jsou mé životní cíle, odkud jdu, kam směřuji, co cítím, je-li moje konkrétní činnost v souladu s mými bytostnými prioritami. Neudělám-li si čas k tomu, abych si - pro sebe samého - definoval své vlastní priority, resp. pokud si takovouto rekapitulaci neprovádím pravidelně, a hlavně před každým zásadním životním rozhodnutím (změna zaměstnání či místa pobytu, výběr životního partnera, založení rodiny), dostanu se do pozice schizofrenika, psychopata drceného každodenním stresem, který žije život, jenž ho ničí a na který i nadává; zmítaného okolnostmi, neseného proudem života jako smítka ve víru kanalizace. Každý z nás, i když nemá možnost vymezit si přesný čas, kdy usedne v tichu a klidu na meditační polštář a pohrouží se do meditace, má nepopiratelnou možnost vykonávat jakoukoliv činnost (i uprostřed rámusu a lidského hemžení) ve stavu bdělosti, tj. neustálé snahy uvědomovat si své počínání a nenechat se strhnout k takovému tempu, které nás z tohoto stavu bdělé pozornosti vytrhne. Takto se dá i u běžícího pásu ve fabrice anebo při balení dobírkových balíčků.

JJ: Děkuji Vám za rozhovor


Aktuality, novinky:

14.09.2017
"Metoda RUŠ" - stále jedna z nejprodávanějších knih.
[JJ]

13.09.2017
Na SLOVENSKO jedeme opět 2.10.2017 a vyřídíme všechny objednávky, které nám dorazí do 27.9., 10:00 hod.. Počínaje druhou zásilkou je možná i platba na fakturu po dodání zboží (poštovné 2,3 eur). [JJ]

Nejprodávanější v kamenném obchodu:
01Život v přeludu (... a jak se z něj probudit!)
02Metoda RUŠ aneb Já to mám jinak (3. vydání)
03Den svatého Ignora
04Jen nekonečná láska je skutečná
05Cesta /Modrá brána/
06Jak to vidí Ivanka Adamcová
07Učebnice vysoké magie
08Indián - Zpráva o archetypu
09Psychologie souhlasu
10Já jsem
11Krutá hra o tvé zdraví-Budeš figurkou,nebo hráčem?
12Jsem
13Nové uspořádání - Otevřeně o nejasných časech (10)
14Anastasia - kniha první
15Tajný život stromů

Nejprodávanější přes internet za Září 2017:
01Život v přeludu (... a jak se z něj probudit!) (17x)
02Zdeněk Hajný 2018 - stolní kalendář (14x)
03Nespěchejte do rakve (11x)
04Umíráme na objednávku-Když se stane léčba zločinem (10x)
05Krutá hra o tvé zdraví-Budeš figurkou,nebo hráčem? (8x)
06Zdeněk Hajný 2018 - nástěnný kalendář 42x56 cm (8x)
07cyklus Anastasia - kniha 6 až 10 (8x)
08Jsem (8x)
09vonné tyčinky Shrinivas Sugandhalaya, 10 g (8x)
10cyklus Anastasia - kniha 1 až 5 (7x)
11Den svatého Ignora (7x)
12Karpatské hry (vázaná) (6x)
13Velcí zasvěcenci - Tajné dějiny náboženství (6x)
14Metoda RUŠ aneb Já to mám jinak (3. vydání) (5x)
15Psychologie souhlasu (5x)

Naposledy objednané knihy:
19.09.2017 16:16
Jóga hadů a šípů - Líla - Cesta k sebepoznání
19.09.2017 15:50
Příprava kvasu na výrobu slivovice
19.09.2017 14:36
Symbolika nemocí
19.09.2017 14:36
Sedím na cestě
19.09.2017 14:36
Třináctá komnata (3. přepracované vydání v tubusu)
19.09.2017 14:36
Vhledy
19.09.2017 14:36
Enneavhledy
19.09.2017 14:36
Kosmická hra
19.09.2017 14:36
Rakovina, leukemie a jiné zdánlivě nevyléč. nemoci
19.09.2017 14:36
ABC radiostezie



© 2001-2011 - Pavel Černý | © 2012-2017 - Pavel Hejný